Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Hälsoliv

Här tänker jag lista olika saker jag gör (och vill göra) för att må bättre, både fysiskt och mentalt. Listan kommer fyllas på efterhand och sakta växa fram.

Det som jag kommer ta med här kommer vara sådant som verkligen gör och kan göra skillnad för mående och hälsa.

Träning, minst 30 minuter tre gånger i veckan

Bli beroende av träningskicken istället för sockerkicken. Ändå inte motiverad? Titta på Anders Hansens föreläsning som bygger på hans bok “Hjärnstark”. Jag läste boken i somras och blev frälst.

För att se föreläsningen klickar du här.

Min maskin:

Att tänka på cirkeln

När jag var liten fick jag lära mig vikten av en cirkel. Inte av matematikläraren, utan utav av en annan vuxen. Den här livsfilosofin har sedan dess följt mig och hjälpt mig genom livet.

Tänk dig att cirkeln hålls ihop av flera olika fästen. Om ett fäste lossnar så kollapsar hela cirkeln. Trots att nio av tio fästen fäster riktigt hårt och stabilt mot varandra kollapsar cirkeln. Just därför att varje litet fäste är med och håller ihop cirkeln. Varje litet fäste är högst betydelsefullt och går inte att bortse ifrån.

Om vi då tänker oss att denna cirkel i själva verket är livet och fästena livets olika delar så kan vi också lättare förstå varför vi påverkas så oerhört mycket av att en av delarna svajar. Instabiliteten smittar av sig på övriga fästen och i förlängningen kommer tillslut hela cirkeln falla sönder. Livet i sin helhet kommer påverkas negativt av att en eller fler delar svajar.

Vi tar som exempel din hälsa. Låt säga att allt annat går bra. Du har ett trivsamt jobb, en lön som du kan klara dig på och ett hem du trivs i. Du har också vänner och familj.
Du börjar dock känna att du blir tröttare och tröttare, tyngre och tyngre och få svårt att orka med förut så enkla saker som att leka med barnen, hänga tvätten eller åka och handla. Du börjar få värk i kroppen och känna att du orkar mindre och mindre. Du försöker pigga upp dig med snabba kolhydrater som choklad och snacks, men det hjälper bara för stunden. Efteråt blir du dubbelt så trött som innan. Du börjar känna dig deprimerad och stresståligheten är nu obefintlig.

Om vi nu tittar på hur detta kommer påverka övriga livet så kan vi tänka oss att:

.. du orkar mindre på jobbet .. hinner mindre .. kanske får gå ned i arbetstid. Och minskad arbetstid leder till sämre ekonomi..

.. du mår sämre och sämre och orkar inte längre umgås med vänner och familj..

.. du isolerar dig, blir ensam vilket leder till ytterligare depression och i värsta fall försöker du trösta dig med spel, godis, alkohol eller andra destruktiva beteenden.

Vi skulle ha kunnat börja i en annan ände, till exempel med olösta familjebråk/konflikter och resultatet skulle bli detsamma.

Det handlar inte om att allt måste vara perfekt utan om att vi måste ta hand om livets alla delar (cirkelns alla fästen) tillräckligt mycket för att fästena inte ska lossna. Det gäller att försöka reparera småskador på fästena i tid, innan de lossnar helt. Var uppmärksam på vilka delar i ditt liv som svajar och laga och lappa i tid innan det är försent. Strunta inte i småtecken. Jobba förebyggande så att varje fäste sitter åtminstone tillräckligt hårt. Sträva inte efter perfektion i någon del. Då riskerar du att glömma bort och försumma andra bitar. Håll cirkeln stabil och glöm för all del inte bort din kropp och själ. Försumma inte det viktigaste du har.

Fyll på med D-vitamin:

“D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt.

En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Mycket återstår att säkert bevisa, men en del är så gott som säkert redan nu. D-vitamin är billigt, säkert och biverkningsfritt i högre doser än man tidigare trott.”

Källa: Dietdoctor.com (Hämtad 2020-09-22)

Föreläsning av doktor Mats Humble:

https://youtu.be/GeyNB-GBKlg

Lura stenåldershjärnan:

En viktig faktor i att hålla vikten eller till och med gå ned i vikt är faktiskt att upprätthålla en fasad för våra hjärnor. Våra hjärnor är primitiva. Fortfarande kvar på savannen bland lejon och tigrar. Redo att snabbt använda all energi för att slåss eller fly. Problemet är bara det att vi inte längre lever på savannen och att vi inte längre behöver stoppa i oss kaloririka födoämnen för att överleva. Trots detta har vi en otroligt stor tillgång till just kaloririk och sötad mat i det moderna och massproducerande samhälle vi nu lever i.

Denna verklighet är enormt svår att hantera för våra stenåldershjärnor och vi måste helt enkelt lura den på olika sätt. Förutom att leka med utseende och konsistens kan man lära hjärnan att tycka att något är gott. Upprepa högt för dig själv att det du äter är supergott och gör alltid något positivt och belönande efteråt. På så sätt kommer din hjärna att associera dina matval med positiva upplevelser. Detta leder i sin tur till att du kommer göra om dina matval om och om igen. Du ska givetvis göra precis det motsatta då du exempelvis har ätit godis eller andra ohälsosamma matval. Gör då något riktigt trist eller obehagligt efteråt.

Fem frukter om dagen? Räcker det verkligen?
Kimchi och Kombucha från Korea blir alltmer populära rätter här i Sverige. De är fullproppade med probiotika, alltså goda bakterier. Det finns upp till en miljard goda bakterier i ett gram kimchi. Så här skriver tidningen Topphälsa (#9/2018): “De människor som lever längst i världen finns i Sydkorea där de under hela livet äter kimchi varje dag – det är förmodligen inte ett sammanträffande.”

Tarmbakterierna fungerar som kroppens “minidoktorer” och är inblandade i bland annat kroppens tillverkning av viktiga hormoner. Vad ska vi äta mer av för att få i oss detta? Förutom fermenterad mat så som kimchi och kombucha bör du äta massor av frukt och grönsaker samt fiberrik mat för att mata 🥄dina goda tarmbakterier.

Hur mycket frukt och grönt behöver vi per dag? Ungefär 10 frukter om dagen och grönsaker till varje måltid 🍎🍇🍒🍓🍆🍅🍍🍌🍋🍊

 

Hur ska jag lyckas få i mig det? Det är inte många som klarar detta. Det är faktiskt så att ungefär 83 % av alla svenskar får i sig alldeles för lite frukt och grönsaker. Många är medvetna om detta och försöker fylla glappet med hjälp av vitamintillskott från mataffären eller apoteket. Problemen med dessa är att de är kemiskt tillverkade och så ledes innehåller tillsatser och andra konstgjorda ämnen som våra celler inte tar upp. Med andra ord åker de rätt ut med urintömningen och näringen förblir oförbrukad 😯.

Det företag som jag samarbetar med är unikt på marknaden och erbjuder frukt och grönt på kapslar. Genom en speciell och unik process har man lyckats utvinna 98 % ren näring från färska frukter och grönsaker utan att tillsätta kemiska tillsatser och konstgjorda ämnen. Våra celler tar alltså upp näringen och vi kan äntligen överbrygga glappet mellan vad vi bör få i oss och vad vi faktiskt får i oss.

Vad som helt otroligt är dessutom att du som väljer att använda våra frukt- och grönsakskapslar faktiskt får frukt- och grönsaksgummisar helt kostnadsfritt till ditt barn.
Om du har frågor över någon produkt eller vill ha coaching kring din egen hälsoresa är du självklart välkommen att kontakta mig på min e-postadress carolinkonig1988@gmail.com .

Gör den smarta telefonen oss dumma?

 

I dagens Sverige har nästan varenda människa en egen smartphone, eller smarttelefon. Vi har den bredvid oss när vi sover eller i knät då vi sitter i soffan. Allt för att vara tillgängliga och redo för att ta emot meddelanden, uppdateringar och notiser.

Visst, det kan vara jättebra att kunna ta fram viktig information direkt när vi behöver den, till exempel om vi behöver veta vilken tid bussen går eller vilket telefonnummer vårdcentralen har. Det är ju också jättebra att direkt kunna meddela familj, släkt och vänner om man till exempel blir försenad eller behöver hjälp med något. Här är det inte fråga om snigelpost, utan på mindre än en sekund kan vi med hjälp av den smarta telefonen meddela oss. Vi sparar alltså enormt mycket tid tack vare dessa små apparater som glatt gör jobbet åt oss.

Men vad händer när de smarta telefonerna tar över och fängslar våra hjärnors uppmärksamhet? Hur mycket tid och kraft vinner vi egentligen på att hela tiden vara uppkopplade och redo att direkt ta del av nästkommande meddelande/uppdatering/notis? Hur mycket av vår uppmärksamhet stjäl egentligen den smarta telefonen då vi i själva verket borde vara fokuserade på något helt annat, exempelvis med att skriva en sådan här text? Vi kommer inte ifrån det. Uppmärksamheten blir hela tiden delad. Delar av den går oavkortat till vår smarta telefon.

Så, hur mycket tid och energi sparar vi egentligen? Jag vet inte. Det är säkert olika från person till person hur stor förmåga vi har att ”koppla bort” vår uppmärksamhet från den smarta telefonen och istället hålla fokus på den ”verkliga” uppgiften. Frågan är om våra barn och ungdomar är rustade att kunna hantera detta? Att ständigt vara tillgängliga och att ständigt kunna se vad kompisarna gör på sociala medier? Nej, jag tror inte det. Jag tror inte ens att många av oss vuxna kan hantera det.

Avslutningsvis vill jag säga att oavsett vad vi själva tycker om den snabba teknikutvecklingen måste vi inse att i takt med att teknik och samhälle förändras måste vi rusta oss för att kunna hantera nya problem och konsekvenser som uppstår på grund av tekniken. Börjar det inte bli dags att införa ett nytt skolämne i hur man hanterar den smarta telefonen? Jag vet inte. Men säkert är att vi måste göra något.

Till startsidan