Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Lycka kommer inifrån

När tiderna är tuffa behöver vi påminna oss om att det vi väljer att fokusera på är det som också blir vår verklighet

Jag har en liten bok här hemma som heter Lycka. I den finns fina citat som ska påminna oss om att känslan av lycka finns närmare än vi tror, om vi bara vågar släppa fram den. Så här lyder baksidestexten:

“Lyckan bor i oss alla, en vi behöver ge den plats. Den här lilla boken är fullproppad med kloka citat från soliga själar som visar vägen. Lycka! Gör alla dagar till bra dagar.” (Wright, Mark;2018 Tukan förlag)

När jag har kämpigare dagar brukar jag slå upp en slumpmässigt vald sida i denna bok för att muntra upp mig själv och komma på mer positiva tankar. Det behöver vi alla hjälp med ibland. Dippar kan vi alla få, men de får inte bli så djupa att vi sjunker ned i dem och stannar kvar där. Just för att undvika bestående dippar behöver vi den här boken som får oss att ta oss upp ur hålet igen.

Mitt favoritcitat ur denna bok är ett citat av Benjamin Franklin och det lyder så här:
“Lycka beror mer på – inre tankegångar – än yttre omständigheter.”

 

Mindful eating

Stanna upp när du ändå inte kan göra annat

Jag är en sådan person som oftast vill vara effektiv när jag är vaken. Jag vill inte slösa på tiden genom att bara sitta och ingenting göra. Samtidigt vet jag att stunder av pauser och återhämtning är helt avgörande för vårt mående och att det liksom inte är något man kan eller bör välja bort. Det är en av anledningarna till att jag gör min yin yoga en gång i veckan och även går på massage regelbundet samt använder min massagekudde 30 minuter varannan kväll.

Mindful eating

En annan sak jag börjat med är det som kallas “mindful eating”. Det betyder att man äter med medveten närvaro. Du fokuserar helt och hållet på maten och ätandet. Du äter långsamt och lägger märke till smak, lukt och hur det känns genom hela måltiden. Du försöker helt och hållet fokusera på din måltidsstund just där och då och du försöker att inte låta tankarna fara iväg på annat.

Jag vet att det kan vara näst intill omöjligt att få till detta mitt i veckorna men varför inte börja ge dig själv dessa stunder på helgerna? Om du vet med dig att du har svårt att planera in stunder av återhämtning är ju helgmåltiderna ypperliga tillfällen. Du kan ju ändå inte hoppa över dem, eller hur?

Tända ljus bidrar till ökat lugn vid måltiden

Förutom att denna stund ger dig en stund av avkoppling och återhämtning kommer den också hjälpa din matsmältning. Det är nämligen så att ju mer fokuserade vi är på maten och ätandet i sig desto mer effektivt fungerar matsmältningen. Det motsatta sker när vi stressäter och tänker på allt annat än maten och ätandet. Då gör stressen i kroppen att matsmältningen skyndas på eftersom kroppen gör sig redo för helt andra uppgifter.

Mindful eating gynnar alltså både kropp och själ och varför inte passa på att ta hand om dig när du ändå inte kan göra så mycket annat egentligen.

Dagens måltid i lugnets tecken

 

 

När jag tänker skapar jag

Bra vibrationer

Det är inte en slump att så många kända textstycken kan härröras till de mer abstrakta termerna för lust och välmående så som “Bra vibrationer” av Kicki Danielsson eller “Vem tänder stjärnorna” av Eva Dahlgren.

Kay Pollak skriver i sin bok Att välja glädje (2007) att varenda cell i vår kropp vibrerar av energier och att alla våra tankar och känslor påverkar dessa vibrationer i mycket hög grad. Faktum är att vi har flera hundra miljarder vibrerande celler i våra kroppar. Alla påverkade av våra tankar, känslor och förhållningssätt. 

Livet är inte rättvist. Livet blir vad man gör det till. Yttre faktorer kan försvåra och göra att man måste vara starkare än andra för att må bra och trivas, men faktum är att vi alla har ett val. 

För mig har det faktiskt alltid varit självklart att jag själv måste ta ansvar för min egen lycka. Dock är jag en av dem som haft många yttre käpphästar. Redan som 11 månaders bebis drabbades jag av en cancertumör, en elakartad sådan, som gjorde att mitt vänstra öga fick avlägsnas och ersättas av en protes. Och sedan avlöstes problemen ett efter ett som jag har gestaltat tidigare i boken. Det är inte så att man förväntar sig av den beskrivna lilla flickan i boken att tänka positivt och fortsätta kämpa, eller hur?. Men trots alla käpphästar och vidriga erfarenheter fortsatte hon faktiskt framåt och försökte se det ljusa i tillvaron. Hon var otroligt medveten redan som liten tjej. Och på ett sätt tror jag att käpphästarna faktiskt bidrog till att jag utvecklade denna medvetenhet. Medvetenheten om att valet är mitt

När jag tänker skapar jag

När jag läser Pollaks bok så känns det han skriver, på ett sätt, väldigt självklart. På ett annat sätt känns det nästan skrattretande med vetenskapen om att den även läses av människor som fått ta emot oräknebart många tunga kriser i livet och som man snarare kan tycka att det är ett mirakel att de ens står på sina ben. Samtidigt vet vi att offerkoftan och “tyck synd om mig”-mentaliteten inte leder någonstans och snarare stjälper mer än hjälper. Av den anledningen tror jag att bokens budskap går att applicera väl både på den som levt ett smärtfritt liv som på den som fått gå igenom hinder efter hinder. 

Förhållningssättet som boken förmedlar gynnar faktiskt alla människor på så vis att oavsett vilka hinder vi har framför oss så kan vi faktiskt välja hur vi ska förhålla oss till dem. Bara vetskapen om detta gör allt lite lättare, eller hur? Och om vi ska tro forskningen kommer just detta förhållningssätt ge positiva ringar på vattnet och i mångt och mycket bidra till en ljusare framtid. När vi tror och tänker så skapar vi, som Pollak framhåller och han ger rådet att faktiskt upprepa för oss själva då och då att “När jag tänker så skapar jag”. Och det är ju faktiskt så. Mina tankar skapar vibrationer på cellnivå i hela kroppen. Den kraften kan faktiskt ingen ta ifrån mig, inte ens en seglivad käpphäst.

Men vi kommer nog aldrig ifrån att livet är orättvist. Det gör vi inte. Men vi kan välja hur vi förhåller oss till den kunskapen.

Synaps i hjärnan

Svartkummin – ett riktigt superfood

En påse svartkummin.

Jag kan säga att efter att jag hade läst på om dess hälsofördelar bestämde jag mig för att alltid ha en påse hemma. Den omnämns ju trots allt både i Koranen och Bibeln som mycket hälsofrämjande. Hur många fröer har sådan status?

Svartkummin har alltså under tusentals år varit känd för sin förmåga att gynna människors hälsa på olika sätt.

För det första innehåller den väldigt mycket antioxidanter. Antioxidanter är ämnen som framförallt finns i frukt och grönsaker och som vi behöver för att våra celler ska må bra och inte drabbas av för mycket oxidativ stress (nedbrytning).

För det andra är den aptithämmande, framförallt när det gäller minskat sötsug. Dessutom har det visat sig att den boostar fettförbränningen om vi tar en tesked i samband med måltiderna.

Som grädde på moset har den också visat sig hjälpa till att balansera blodsockernivåerna, även hos diabetiker.

Även lindring av magproblem och hudåkommor så som psoriasis har också lyfts fram som en superegenskap hos detta lilla frö.

Jag hoppas du fick med dig något matnyttigt av detta inlägg eller kanske har du redan upptäckt hälsofördelarna med svartkummin? Skriv då en kommentar och låt oss andra få veta. Sharing is caring.

Kan intas som hela frön eller som en olja, så kallad Black seed oil.