Carolin König - Tvillingmorsan
Skip to content
Okategoriserade

Har man småbarn önskar man en pool

När man kommer till ett fantasiland med småbarn så önskar man hela tiden att barn ska få uppleva det bästa som finns. Tex så finns det olika ställen dit man kan ta sina barn och dessa ställen älskar barnen. Varför inte göra ett fantasiland hemma. Tex så kan man reservera ett rum med bara godis så att det blir som ett sagoland med godis. Man kan också göra om ett stort rum till bara swimmingpool som man kan bygga med hjälp av företaget Poolgiganten. Detta skulle då bli barnens äventyrs land eftersom de då kan bada och simma hur länge de vill.

Många badhus har ju olika öppningstider fast när man bygger det hemma hos sig själv så finns det inte tider att följa. Det är ändå viktigt med tider och rutiner när man har barn. Barn som får rutiner blir också mycket lugnare i skolan. De barn som saknar rutiner är också mycket mindre otåliga när det kommer till skolan.

Alla barn är också olika även om de får samma uppfostran. Samt så har barn olika intressen även om de kommer från olika familjer. Älskar ditt barn att bada och simma då ska du definitivt tänka på att bygga en pool i din trädgård så att barnen får motion varje dag.

Har du dessutom barn som kanske inte gillar att bada lika ofta så kanske du är sorten som bara älskar att bada. Då kan det också vara på sin plats att skapa en pool. Samt så kanske barnen vill ha barnkalas hemma och då passar det perfekt med en pool där alla barnen kan bada. Först ska man äta spagetti med köttfärssås som alla barn älskar. Sedan ska man få bada en stund och även sola om det är sommar. När barnen har badat färdigt ja då kan man ställa fram tårtan som barnet få blåsa ut och önska sig något. Sedna kan man avsluta festen med att både bada och simma. Tänk på att om det är barn som badar behöver ni vara fler vuxna som håller utkik efter barnen så att alla kan känna sig trygga. Detta kommer då bli något som barnen alltid kommer att minnas om de får bada och simma också på festen. Samt så kommer barnen att berätta det vidare för andra barn hur roligt och trevligt de har haft det hos dig.

Födelsedagar brukar vara i ca 2 timmar sedan kommer föräldrarna och hämtar sina barn för då är festen slut. Längre än så behöver man inte ha en fest. Lagom är alltid bäst!

Fritid, Jobb, Okategoriserade

Nya året rusar fram

Är det bara jag som tycker att tiden går alldeles för snabbt?

Vi är redan i mitten av årets första månad och knappt har man hunnit smälta nyårsmiddagen innan vardagen, med lunchlådor och kaffepauser, är igång igen.

 

Små guldkorn i vardagen

Det är lätt att tappa lusten under denna mörka årstid och framförallt nu när all ledighet för de flesta av oss är över och vi är  tillbaka  i vardagens rutiner och slentrian. För att behålla gnistan är det enligt mig viktigt att hitta saker som piggar upp och ger lite energi. Jag har väldigt sällan tid och ro till att sitta ned och strecktitta på TV eller Netflix och därför är poddformatet perfekt för mig. Då kan jag göra sysslor och greja hemma samtidigt som jag lyssnar.

Podden Familjärt är en av alla poddar jag lyssnar på och jag kan verkligen rekommendera den då den avhandlar ett brett spektrum av teman i familjelivet. Detta spektrum avspeglar sig i varje avsnitt. Det gör att de flesta som lyssnar kan ta med sig något nytt och passande efter varje avsnitt. Dessutom sänder poddpratarna, särskilt Melinda Jacobs, ut en sån härlig energi och positivitet som lätt smittar av sig.

Familjärt – en podd jag rekommenderar

Du hittar podden på denna länk:

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/familjart-1012097

 

Fest och högtider, Fritid, Jobb

Äntligen klar!

Äntligen är jag klar med allt inför julhelgen. Den sista städningen gjorde jag idag och det sista ärendet avslutades för bara en stund sedan, ett telefonsamtal.

I onsdags gick jag på julledighet och det känns skönt att lämna jobbet när jag vet att allt är under kontroll, både för oss lärare och för eleverna 🧡

Ikväll ska helgen firas in med uppesittarkväll och en storvinst såklart.  Universum levererar!

I år har barnen pappajul och vi ska fira lilljul först nästa vecka. Det ska bli så mysigt.

Tills vi hörs nästa gång vill jag önska er god jul!

Okategoriserade

Nu blir det ljusare tider

Tycker ni om ljusa dagar precis som jag?

Den 21 december började det bli ljusare och ljusare om dagarna. Om man bor i Stockholm så är dagen sex timmar drygt den dagen. Och dagen efter, alltså den 22 december så får vi några sekunder till. Och sen fortsätter det så. Så underbart. Och speciellt nu när vi är många som inte längre har någon snö och det blir mörkt bara av den avsaknaden.

Den mörkaste dagen i år är imorgonkväll strax före klockan elva och då är det vintersolstånd.

Snabbast går det i norr där dagsljuset ökar med en halvtimme på en dag. Det är snabbt det. Årets kortaste dag kommer att vara sex timmar drygt i Stockholm. I slutet av januari och början av februari ökar dagslängden som allra mest i norr och i mars i söder.

Så efter vi har haft våra julledigheter, firat nyår och vaknat till efter nyårsafton kan vi börja se fram emot lite ljusare dagar. Alla juldekorationer, julgranar och tomtar ska plockas ner och sen är det bara att vänta på våren, värmen, fågelkvitter och allt det som hör till. Våren är underbar att vara ute i och se hur allt frodas i mark och träd.

Okategoriserade

Välj rätt barnvagn: Köpguide för förstagångsföräldrar

Det kan vara särskilt svårt för förstagångsföräldrar att välja en barnvagn till sin nya baby. En barnvagn är trots allt ett inköp som du inte bör ta för lätt på, eftersom de ofta är väldigt dyra och samtidigt ska transportera ditt barn på ett tryggt och smidigt sätt. En barnvagn kan därför ses som en investering för såväl dig som ditt barn. 

Liggvagn, sittvagn eller duo/kombivagn? 

I princip finns det två olika huvudtyper av barnvagnar att välja mellan, nämligen ligg- och sittvagnar. Liggvagnar är utformade för nyfödda barn och barn upp till cirka åtta månader. Som namnet antyder är det en vagn där barnet kan ligga platt. 

En sittvagn är en barnvagn som ditt barn kan sitta ordentligt i och bör därmed först användas när barnet är 6-8 månader gammalt. Denna vagn används vanligtvis i många år tills barnet helt enkelt är för stort för att sitta i en barnvagn. 

 

Duo-/kombivagnen är, som du säkert har förstått, en kombination av ligg- och sittvagnar. Sätet kan alltså justeras så att barnvagnen kan användas från det att barnet föds tills det inte längre behöver åka runt i en barnvagn. Duobarnvagnen har separata sitt- och liggdelar som kan användas efter behov, och kombivagnen består istället av en barnvagn med en bärbar babylift. Besök https://www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/bugaboo/index.html om du vill läsa mer om och se några prisvärda duo- och kombivagnar. 

 

Underlag spelar stor roll 

När du väljer en barnvagn är det viktigt att tänka på vilket underlag som vagnen kommer att köras på. Hjulen spelar trots allt en viktig roll när det gäller stabilitet och säkerhet, men också för plånbokens skull.  

 

Plasthjul slits till exempel ganska snabbt, vilket kan göra att du måste byta ut dem efter något år. EVA-hjul sladdar lätt när snön har lagt sig, vilket gärna ska undvikas. Vissa hjul är fasta och andra är svängbara, vilket också bör tas i beaktning innan du genomför ditt nya köp.  

 

Sedan finns det de som vill ha lite mer flow i livet och kombinera åkturen med sitt barn med jogging. Då måste du naturligtvis välja en vagn med stora hjul och fjädring som gör turen bekväm för ditt barn. 

Handtaget måste fungera för dig 

En annan viktig faktor att tänka på innan du köper en vagn är att välja ett handtag som fungerar för dig. Du vill kunna bege dig ut på långa promenader med barnvagnen utan problem. Helst ska du välja en vagn med knäleds- eller teleskophandtag eftersom du med dessa kan justera höjden så att den passar dig ergonomiskt. Om det är möjligt föreslår vi att du provar några barnvagnar i en butik för att få en känsla för handtaget. 

Hitta en bra barnvagn för dig och ditt barn 

Barnvagnar är dyra inköp, men de är också investeringar som kan användas i många år framöver. De är trots allt viktiga verktyg för att ditt barn ska få frisk luft, men även för att du ska få in motion i din vardag. Även om det kan vara svårt att tänka på sig själv när ett litet barn plötsligt kräver all uppmärksamhet, är regelbunden fysisk aktivitet livsviktigt. 

Livsåskådning, Okategoriserade, Träning och hälsa

Lycka kommer inifrån

När tiderna är tuffa behöver vi påminna oss om att det vi väljer att fokusera på är det som också blir vår verklighet

Jag har en liten bok här hemma som heter Lycka. I den finns fina citat som ska påminna oss om att känslan av lycka finns närmare än vi tror, om vi bara vågar släppa fram den. Så här lyder baksidestexten:

“Lyckan bor i oss alla, en vi behöver ge den plats. Den här lilla boken är fullproppad med kloka citat från soliga själar som visar vägen. Lycka! Gör alla dagar till bra dagar.” (Wright, Mark;2018 Tukan förlag)

När jag har kämpigare dagar brukar jag slå upp en slumpmässigt vald sida i denna bok för att muntra upp mig själv och komma på mer positiva tankar. Det behöver vi alla hjälp med ibland. Dippar kan vi alla få, men de får inte bli så djupa att vi sjunker ned i dem och stannar kvar där. Just för att undvika bestående dippar behöver vi den här boken som får oss att ta oss upp ur hålet igen.

Mitt favoritcitat ur denna bok är ett citat av Benjamin Franklin och det lyder så här:
“Lycka beror mer på – inre tankegångar – än yttre omständigheter.”

 

Tända ljus bidrar till ökat lugn vid måltiden
Mat, Okategoriserade, Träning och hälsa

Mindful eating

Stanna upp när du ändå inte kan göra annat

Jag är en sådan person som oftast vill vara effektiv när jag är vaken. Jag vill inte slösa på tiden genom att bara sitta och ingenting göra. Samtidigt vet jag att stunder av pauser och återhämtning är helt avgörande för vårt mående och att det liksom inte är något man kan eller bör välja bort. Det är en av anledningarna till att jag gör min yin yoga en gång i veckan och även går på massage regelbundet samt använder min massagekudde 30 minuter varannan kväll.

Mindful eating

En annan sak jag börjat med är det som kallas “mindful eating”. Det betyder att man äter med medveten närvaro. Du fokuserar helt och hållet på maten och ätandet. Du äter långsamt och lägger märke till smak, lukt och hur det känns genom hela måltiden. Du försöker helt och hållet fokusera på din måltidsstund just där och då och du försöker att inte låta tankarna fara iväg på annat.

Jag vet att det kan vara näst intill omöjligt att få till detta mitt i veckorna men varför inte börja ge dig själv dessa stunder på helgerna? Om du vet med dig att du har svårt att planera in stunder av återhämtning är ju helgmåltiderna ypperliga tillfällen. Du kan ju ändå inte hoppa över dem, eller hur?

Tända ljus bidrar till ökat lugn vid måltiden

Förutom att denna stund ger dig en stund av avkoppling och återhämtning kommer den också hjälpa din matsmältning. Det är nämligen så att ju mer fokuserade vi är på maten och ätandet i sig desto mer effektivt fungerar matsmältningen. Det motsatta sker när vi stressäter och tänker på allt annat än maten och ätandet. Då gör stressen i kroppen att matsmältningen skyndas på eftersom kroppen gör sig redo för helt andra uppgifter.

Mindful eating gynnar alltså både kropp och själ och varför inte passa på att ta hand om dig när du ändå inte kan göra så mycket annat egentligen.

Dagens måltid i lugnets tecken

 

Dagens måltid i lugnets tecken
Livsåskådning, Träning och hälsa

När jag tänker skapar jag

Bra vibrationer

Det är inte en slump att så många kända textstycken kan härröras till de mer abstrakta termerna för lust och välmående så som “Bra vibrationer” av Kicki Danielsson eller “Vem tänder stjärnorna” av Eva Dahlgren.

Kay Pollak skriver i sin bok Att välja glädje (2007) att varenda cell i vår kropp vibrerar av energier och att alla våra tankar och känslor påverkar dessa vibrationer i mycket hög grad. Faktum är att vi har flera hundra miljarder vibrerande celler i våra kroppar. Alla påverkade av våra tankar, känslor och förhållningssätt. 

Livet är inte rättvist. Livet blir vad man gör det till. Yttre faktorer kan försvåra och göra att man måste vara starkare än andra för att må bra och trivas, men faktum är att vi alla har ett val. 

För mig har det faktiskt alltid varit självklart att jag själv måste ta ansvar för min egen lycka. Dock är jag en av dem som haft många yttre käpphästar. Redan som 11 månaders bebis drabbades jag av en cancertumör, en elakartad sådan, som gjorde att mitt vänstra öga fick avlägsnas och ersättas av en protes. Och sedan avlöstes problemen ett efter ett som jag har gestaltat tidigare i boken. Det är inte så att man förväntar sig av den beskrivna lilla flickan i boken att tänka positivt och fortsätta kämpa, eller hur?. Men trots alla käpphästar och vidriga erfarenheter fortsatte hon faktiskt framåt och försökte se det ljusa i tillvaron. Hon var otroligt medveten redan som liten tjej. Och på ett sätt tror jag att käpphästarna faktiskt bidrog till att jag utvecklade denna medvetenhet. Medvetenheten om att valet är mitt

När jag tänker skapar jag

När jag läser Pollaks bok så känns det han skriver, på ett sätt, väldigt självklart. På ett annat sätt känns det nästan skrattretande med vetenskapen om att den även läses av människor som fått ta emot oräknebart många tunga kriser i livet och som man snarare kan tycka att det är ett mirakel att de ens står på sina ben. Samtidigt vet vi att offerkoftan och “tyck synd om mig”-mentaliteten inte leder någonstans och snarare stjälper mer än hjälper. Av den anledningen tror jag att bokens budskap går att applicera väl både på den som levt ett smärtfritt liv som på den som fått gå igenom hinder efter hinder. 

Förhållningssättet som boken förmedlar gynnar faktiskt alla människor på så vis att oavsett vilka hinder vi har framför oss så kan vi faktiskt välja hur vi ska förhålla oss till dem. Bara vetskapen om detta gör allt lite lättare, eller hur? Och om vi ska tro forskningen kommer just detta förhållningssätt ge positiva ringar på vattnet och i mångt och mycket bidra till en ljusare framtid. När vi tror och tänker så skapar vi, som Pollak framhåller och han ger rådet att faktiskt upprepa för oss själva då och då att “När jag tänker så skapar jag”. Och det är ju faktiskt så. Mina tankar skapar vibrationer på cellnivå i hela kroppen. Den kraften kan faktiskt ingen ta ifrån mig, inte ens en seglivad käpphäst.

Men vi kommer nog aldrig ifrån att livet är orättvist. Det gör vi inte. Men vi kan välja hur vi förhåller oss till den kunskapen.

Synaps i hjärnan
Synaps i hjärnan
Mat, Träning och hälsa

Svartkummin – ett riktigt superfood

En påse svartkummin.

Jag kan säga att efter att jag hade läst på om dess hälsofördelar bestämde jag mig för att alltid ha en påse hemma. Den omnämns ju trots allt både i Koranen och Bibeln som mycket hälsofrämjande. Hur många fröer har sådan status?

Svartkummin har alltså under tusentals år varit känd för sin förmåga att gynna människors hälsa på olika sätt.

För det första innehåller den väldigt mycket antioxidanter. Antioxidanter är ämnen som framförallt finns i frukt och grönsaker och som vi behöver för att våra celler ska må bra och inte drabbas av för mycket oxidativ stress (nedbrytning).

För det andra är den aptithämmande, framförallt när det gäller minskat sötsug. Dessutom har det visat sig att den boostar fettförbränningen om vi tar en tesked i samband med måltiderna.

Som grädde på moset har den också visat sig hjälpa till att balansera blodsockernivåerna, även hos diabetiker.

Även lindring av magproblem och hudåkommor så som psoriasis har också lyfts fram som en superegenskap hos detta lilla frö.

Jag hoppas du fick med dig något matnyttigt av detta inlägg eller kanske har du redan upptäckt hälsofördelarna med svartkummin? Skriv då en kommentar och låt oss andra få veta. Sharing is caring.

Kan intas som hela frön eller som en olja, så kallad Black seed oil.